Gelderland in beweging

  • 13 maart, 2023
  • Economie & Mobiliteit

Als je er niet mee te maken krijgt, heb je het misschien niet door. Maar wist je dat Gelderland een van de meest innovatieve provincies is als het gaat om logistiek, zo niet de meest innovatieve provincie? Naast Foodvalley hebben we ook zeker een Logistics Valley. En dan denk je wellicht ja maar, is dat nu wel iets om trots op te zijn? We zijn immers op zoek naar duurzame mobiliteit en vermindering van uitstoot van onder andere fijnstof. Nou zeker is dat iets om trots op te zijn.

De logistieke sector is alleen in al in Gelderland verantwoordelijk voor zo’n half miljoen banen. En niet alleen voor praktisch opgeleiden, maar juist door het hele spectrum van kennis en vaardigheden. We zijn door onze ligging met Duitsland in de achtertuin de ideale omgeving voor logistieke bedrijven met altijd een snelle ontsluiting met een snelweg. 

Landschap

Als provincie zijn we niet alleen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van die goede ontsluitingen maar tegelijk ook bij de ontwikkelingen van het landschap. Er is nog veel te winnen als we kijken naar de locaties die door de logistieke sector worden gebruikt. Nee de zogenaamde blokkendozen zijn niet het meest aantrekkelijke onderdeel van het landschap. En ook de duurzaamheid van de vervoersmiddelen laat hier en daar nog wel te wensen over als we kijken naar de ambities van de provincie Gelderland.

Innovatie

Maar die ambities, die moeten wel vertaald worden naar plannen. In het logistieke debat op 8 maart 2023 werd duidelijk het beeld geschept dat de bedrijven er klaar voor zijn. Er mag nog wel iets meer verbinding, er mag nog iets meer connectie en er mag nog iets meer samen.  Belangrijker is echter dat de provincie duidelijk en langdurig beleid gaat maken. Als we groen willen gaan in de logistiek moet er een lange termijn duidelijkheid komen over de planningen in het landschap. Er moeten afspraken worden gemaakt over duurzaam vervoer in steden. En er moeten vooral afspraken worden gemaakt over de manier waarop we dit willen.

Groen en asfalt

Groene energie in laadpalen voor vrachtwagens is ondoenlijk. Dat kunnen we niet goed opwekken en dat kunnen we niet continu aanbieden. De provincie moet keuzes maken in hoe ze de sector gaat ondersteunen. Is de toekomst stroom of waterstof? En hoe kunnen we dat duurzaam en concreet aanbieden. En wanneer willen we dat doen en tegen welke kosten? Wat ons betreft komt er een volledig plan die perspectief biedt aan de sector. Met opties voor waterstof omdat het sneller te realiseren is en op grotere schaal. Er er moet gekeken worden naar ontsluitingen en slimme positionering van bedrijven. Meer asfalt is niet per se de oplossing, immers het doortrekken van wegen duurt jaren en zo lang hebben we op dit moment niet. 

Alleen zo ondersteunen we de innovatieve sector genaamd de logistiek. Alleen dan dragen we samen bij aan Gelderland in beweging.

Gerelateerde verhalen

Van wonen naar werk in Gelderland

Wonen en werken zijn nauw met elkaar verbonden. De leus voor elke te bouwen woning…

Lees meer

Duurzaam openbaar vervoer

Openbaar vervoer is voor iedereen van belang. En zeker in zo’n grote en uitgestrekte provincie…

Lees meer

Pensioenwijzigingen

Om maar met de deur in huis te vallen, nee provincies gaan niet over de…

Lees meer